Jonge occasion in lakzwart
Deze Ferrari F12 Berlinetta in Nero (inktzwart, geen metallic!) is eigendom van een vaste klant van Diventa Bella. Met slechts 20 mille op de teller en een leeftijd van 6 jaar, is dit een gekoesterd exemplaar. Deze auto heeft een nieuwprijs (in NL) van 423.000 euro en 737pk onder de kap, daar kunnen de meesten slechts van dromen... Aan ons de taak om haar goed te behandelen, en compleet en ultiem voor te bereiden op een volledige wrap met Xpel-folie.
De auto was recent aangekocht en de eigenaar wilde zijn kostbare bolide zo snel mogelijk door ons laten behandelen. Omdat hij zelf in het buitenland was, hebben wij het verzoek gekregen de F12 zelf op te halen in Rotterdam. Dit doen wij uiteraard met alle plezier èn voorzichtigheid!
Hoe schoner de basis, hoe perfecter het plakresultaat
Dit was een leuke klus, de auto heeft hier ook circa 2 weken gestaan. De lak is zeer kritisch doordat het unilak is. We hebben de logo's verwijderd van de achterklep en de zijkant, en na de Xpel-folie teruggeplaatst en wat kleine steenslagreparatie gedaan. Oude folie is door ons verwijderd van de voorbumper. Daaronder vandaan kwamen hologrammen, deze hebben wij weggepolijst. De uitlaatjes waren lelijk, dus maakten wij ze weer mooi, waarbij we erop letten, dat de matheid intact bleef.
Het allerbelangrijkste bij deze opdracht is echter, dat de auto schoon is voor het aanbrengen van de folie. Onze vaste partner voor het aanbrengen van Xpel-folie roemt onze voorbereiding, hij zegt altijd, dat hij de auto zelf nooit zo goed schoon krijgt. Nadat de auto compleet klaar is voor het aanbrengen van de folie, zorgen wij ook dat de werkruimte zo schoon mogelijk is. Daarna is het aan de "plakker" om zijn kunsten te vertonen.
Plakken is een kunst, maar sommige auto's zijn een nog grotere uitdaging
De extra moeilijkheidsgraad voor de plakker bij deze auto, is de motorkap: deze is groot, met veel inkepingen. De breedte van de rol is smaller dan de breedte van de motorkap, waardoor een pre-cut in twee stukken zou moeten worden geplakt. En dan komt het aan op ervaring en techniek. De plakker heeft de folie zodanig kunnen oprekken, dat het tòch uit één stuk geplakt kon worden. Dit is echt een kunst. Sowieso is het mooi plakken van grote stukken aanéén, iets waar je talent en ervaring voor moet hebben.
Na deze monsterklus konden wij gaan beginnen aan de "afwerking": een coating met
Gyeon Q² Pure, de ruiten behandelen met
Gyeon Q² View en
Gyeon Q² Rim voor de matgrijze velgen. Na 2 weken kon de eigenaar zelf, blij verrast, in zijn nieuwe aanwinst naar huis!